Tuesday, April 21, 2020

TANDA HATI TELAH ROSAK...


Pernah sik seumur hidup kitak orang, kitak orang raso yang kitak orang jak betoi dan orang lain semuo salah... Pendek dan panjang kato, nang kitak orang sik penah molah salah dalam hidup kitak orang... Yang salah adolah orang lain, samo ado jiran sebelah rumah, kawan solah yang diam di sanjung tinggi (bukan hau Mai), atau mungkin bapak yang bersalah (bak kato Sazali dalam cito Anakku Sazali lakonan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee)... 

Bilo kitak orang dah raso pio, hati-hatilah... Sebab apo perlu hati-hati, sebab yo salah satu tando hati dah rosak... Antaro tando hati rosak bilo kito sik dapat menerimak teguran orang, bilo ditegur alu nak melenting terketing-keting (teringat ngan jiran di Muaro Tuang dolok, Mak Hajah Bedah nyebut syampu Pentene jadi "eh, syampu tang meting-meting yo")... 

Sentiaso ingat kito tuk hanya manusio... Manusio yang sik penah lari dari molah kesilapan dan sentiaso alpa dalam kehidupan... Adokalo kito perlu ditegur agar kito tauk apo salah dan silap kito dan kito sik melakukan kesilapan yang samo agik di maso depan... 

Sik ado manusio yang lebih bagus dari manusio lain, yang ado hanyalah manusio yang saling memerlukan dan saling melengkapi... Andai ditegur, muhasabah dirik (bukan muhasarawak atau muhaselangor) dan pesan pada dirik yang orang menegur kerana cidak sayangkan kito... 

Mun orang dah sik sayang, orang sik akan lalek ngan kito dan sik akan negur bilo kito molah salah... Jadi bersyukurlah andai kito ditegur walaupun mungkin nang kito sik salah tapi ambik teguran yo sebagai nasihat agar kito menjadi lebih baik di maso yang akan datang... 

Kelak temu agik di lembaran lain... Kali tuk sampe situk jak aku ngepak... Tegurlah aku andai aku ado molah khilaf... Kerna aku hanya manusio biaso yang sik penah lari dari kesilapan... Poso tinggai duak ari gik u u...

Wassalam... 

Monday, April 20, 2020

SENTIASA BERSANGKA BAIK...


Di musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tuk, banyak pihak yang menghulurkan bantuan berupa makanan asas, samo ado cidak perentah ataupun cidak bukan perentah... Dan dah tentu pengagihan barangan-barangan yo memerlukan tenago manusio untuk ngangkat barang-barang yo sebab sik akan lah barang-barang yo berjalan nyo empun untuk pegi ke rumah penerimak setiap bantuan yo... 

Bagi kampung-kampung yang besar, dah tentulah proses pengagihan akan ngambik maso yang agak lamak untuk dilakukan sebab tenago kerjo yang terhad tambah-tambah gik dengan kekangan pergerakan di musim PKP tuk... Jadi kito harus paham mungkin ado yang terimak bantuan yo ari tuk, mungkin ado terimak esok dan mungkin ado terimak lusak... Mun yo rezeki kito, insya Allah ado lah... 

Tapi ado juak pihak tertentu yang berfikiran negatif mempersoalkan kenak ado yang dapat, ado yang sik sedangkan hakikat ey nang semuo dapat, minak ado yang mungkin lambat dapat sebab kekangan tenago kejo dan waktu.. Bantuan RM 250 Bang Jo gik ado yang dah dapat dan ado yang belum, jadi mun lambat sehari duak dari orang lain yo biasolah... 

Bukan senang bagi cidak tukang agih yo ko... Cidak ambik risiko dengan mempertaruhkan kesihatan cidak di saat virus Covid-19 tuk dengan keluar ambik barangan dan anta ke setiap penerima yang layak sedangkan kito duduk gumah jak nunggu orang anta... Tapi demi raso tanggungjawab, cidak tetap laksanakan amanah yo walaupun ado yang mencemuh... 

Mun ekot hati cidak, bagus duduk renah di rumah jak, layan anak bini, nangga cito korea kesah laki ey curang ngan bini ey yo kah, nangga cito tamil Vijay jadi polis tapi bapak ey penjahat yo kah nak, tapi yolah demi amanah, tetap dilaksanakan dengan sebaik mungkin... 

Andai kato benalah cidak sik melaksanakan amanah yo, maksud ey yang dapat bantuan sik diberik, yo urusan nyo dengan Allah... Setiap perbuatan kito akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak... Sentiaso ingat yang doa insan teraniaya makbul... 

Jadi sentiasolah bersangka baik walaupun dalam apo juak keadaan... Cobo kito engkah dirik kito dan cobo fahami kekangan cidak, insya Allah kito akan jadi lebih memahami situasi sebenar... Kito dah bersyukur ilak ado makanan tiap-tiap ari, ado insan lain yang langsung sik ado makanan tapi tetap mensyukuri kehidupan di atas muko bumi tuk... 

Yo jak kali tuk... Lak temu gik k... 

Wassalam... 

Sunday, April 19, 2020

BERSYUKURLAH WAHAI MANUSIA...


Dalam kito menghadapi ancaman virus Covid-19 kinek tuk, dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang mungkin membataskan sesetengah pihak untuk keluar mencari rezeki, kito patut bersyukur sebab kito mempunyai pemimpin yang amat memahami penderitaan dan kesusahan rakyat... Pelbagai usaha dah dilakukan oleh kerajaan untuk membantu mengurangkan beban rakyat sepanjang tempoh PKP dan mungkin untuk selepas PKP kelak memandangkan kita mungkin akan mengalami ketidaktentuan ekonomi selepas berakhirnya wabak tuk... 

Antara inisiatif kerajaan untuk meringankan beban rakyat ialah penangguhan pembayaran hutang yang melibatkan beberapa agensi selamak enam bulan, Bantuan Prihatin Nasional (BPN) dan macam-macam gik inisiatif yang diambik oleh kerajaan untuk membantu rakyat di negaro tuk... Mun nak dibanding negaro lain, rakyat cidak sik apat papo pun, ado yang bena-bena merinsak makin merinsak bilo kerajaan melakukan lockdown di negaro cidak demi menyekat penularan wabak tuk sebab cidak terpakso ncarik duit dirik empun demi meneruskan kelangsungan idup... 

Tapi yolah, nak namo kito tuk manusio... Banyak juak yang sik bersyukur, ngepak sio sinek jak madah nyo tek dapat bantuan tapi sik banyak macam orang lain... Belum gik yang madah cidak sik dapat bantuan walaupun layak... Persoalan ey, bena sik layak??? Sebab pemberian bantuan tuk berdasarkan rekod yang ado di Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM)... Jadi mustahil mun bena-bena layak pande sik dapat bantuan yo... Lainlah mun gaji lebih lapan ribu, nang kompom buah karom merah lah sik layak... 

Yo belum gik golongan-golongan tertentu yang mintak bantuan khas untuk cidak sebab konon ey cidak tek golongan special yang patut diberikan perhatian khusus... Mpeyyyyentam juak... Sak kelak waktu ado duit sik beringat nak nyimpan... Malasku nak komen banyak-banyak golongan yo... Tepuk dado tanyak iman, jangan tanyak selero sebab mun ekot selero semuo bendo nak ado di dunio tuk nyo maok... 

Jadi syukurilah apo yang kito ado... Bersyukurlah dikurniakan seorang pemimpin yang bena-bena memahami penderitaan dan kehendak rakyat... Syukurlah negaro kito maseh aman, sik ado kes kelai kerano berebut meli makanan... Yang maseh ado mano cidak yang maseh entingai melanggar peraturan sepanjang PKP tuk, yang maseh sik maok ekot peraturan agar duduk renah jak gumah, dan hanya keluar mun bena-bena ado keperluan yang mendesak... 

Kito doakan wabak tuk cepat berlalu dan kito dapat menjalani kehidupan seperti sediakala... Mungkin akan ambik maso yang lamak untuk kito hidup seperti dolok kerana kito maseh perlu melakukan perkaro yang kito lakukan kinek tuk, contoh ey penjarakan sosial walaupun waktu yo wabak tuk dah sik ado agik... Bukan apo, kito sik maok wabak tuk kembali dan menyerang agik... 

Sekian jak coretan kali tuk, kelak-kelak insya Allah aku akan ngepak agik bilo aku ado idea nak ngepak... 

Wassalam... 

Friday, April 17, 2020

Aktiviti Sepanjang PKP...


Maso Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tuk macam-macam jak aktiviti dipolah oleh hamba Allah yang bernama manusio... Mano yang minat masak, macam-macam menu jak dimasak dari mulo bangun tido sampelah waktu nak tido... 

Mano yang biaso bersenam, macam-macam senaman di rumah yang boleh dipolah dilaksanakan oleh cidak tuk sepanjang tempoh PKP, termasok aku empun... Aku bersenam pake suko-suko jak lah, pake ambik stamina dan ngurus ikit perut yang buncit tuk... Tapi masalah ey po lah badan aku maseh juak upo tuk, sik ado upo nak sado... 不 不 不 

Anak aku lain cito... Mala mintak bukak laptop, nyuruh main lagu Balik Kampung... Dari pagi sampe malam layan lagu yo jak... Nang dah apai na dah ey... Mentang-mentang dah lebih sebulan sik balit Nyundong nun... 不 不 不 

Ari tuk ngan marek lain gik aktiviti ey sebelah petang tuk, berendam dalam kolam renang gik kejo ey... Anak oh anak... Sik hai lah nak, asal bahagia dan sihat jak... 

Apo jak aktiviti yang nak dipolah, polah jak... Jangan bingung apo nak dipadah orang... Bukan kito ngaco orang lain.. Yang penting aktiviti dipolah kito yo sik ngaco orang lain dan sik melanggar undang-undang sepanjang PKP tuk... 

Yang penting kinek tuk patuh pada arahan pihak berkuasa, jangan entingai, dan lakukan yang terbaik untuk kito samo-samo membantu dalam memutuskan rangkaian jangkitan Covid-19 di Malaysia tuk... Aku yakin kito boleh lakukan bendo tuk bersamo-samo dan kito akan dapat bebas daripada virus tuk dalam maso terdekat... Insya Allah... 

Wassalam... 

Thursday, April 16, 2020

Hanya Tinggal Seminggu...


Hari tuk dah 24 Syaaban 1441H... Maksud ey tinggai seminggu jak agik umat Islam seluruh dunio akan menyambut Bulan Ramadhan, bulan yang penuh keberkatan... Tapi yang pasti, sambutan Bulan Ramadhan tahun tuk akan berbezo dengan Ramadhan tahun lepas dan tahun-tahun sebelum tuk... 

Di saat seluruh dunio maseh dibelenggu wabak Covid-19, dan Arab Saudi pun dah madah tahun tuk sik akan ado sembahyang terawih berjemaah di Masjidil Haram, pasti akan teraso lain dan pelik... Namun apakan dayo semuo tuk terpakso dilakukan demi kesihatan semuo umat manusio... 

Malaysia pun mungkin akan mengambil langkah samo untuk sik membenarkan sembahyang terawih dilaksanakan di masjid dan suro seluruh negaro sepanjang bulan Ramadhan tuk andainya keadaan Covid-19 di negaro tuk sik menunjukkan pemulihan seperti yang diharapkan... 

Namun apo yang pasti, mungkin ado hikmah yang kito sik tauk di sebalik semuo musibah tuk... Mungkin tuk teguran Allah kepada kito semuo di atas kelalaian kito selamak tuk... 

Mungkin kito sik dapat solat berjemaah di masjid dan suro seperti sebelum tuk, tapi kito maseh boleh berjemaah dengan keluargo di rumah... Tuk pasti akan mengeratkan agik silaturahim semuo ahli keluargo dan menambahkan agik kasih sayang sesamo kito... 

Gunakan juak peluang sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk kito isik setiap maso yang terluang dengan amalan-amalan sunat yang mungkin sukar kito laksanakan sebelum tuk sebab kekangan maso akibat kerjo... Jadi kedong di rumah jak sepanjang PKP tuk, manfaatkan sebaik yang mungkin okey... 

Apo yang penting, lakukan sebanyak yang mungkin amalan kebaikan sepanjang bulan Ramadhan yang bakal tiba tuk... Jangan sia-siakan bulan yang penuh keberkatan tuk dan jangan biarkan ianya pergi tanpa diserikan dengan amal ibadah... Biar macam ni pun keadaan maso yo kelak, walaupun wabak Covid-19 tuk maseh ado, yang penting sentiaso tingkatkan amal ibadah dan banyakkan berdoa semoga wabak tuk cepat berakhir dan kito dapat menjalani kehidupan normal seperti sediakala... Insya Allah... 

Wassalam... 

Wednesday, April 15, 2020

Luangkan Masa Sebaiknya Bersama Keluarga...


Hari tuk merupakan hari keduak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Fasa ke-3... Seperti kito semuo sedio maklum, wabak Covid-19 maseh belum pulih selepas duak fasa PKP sebelum tuk yang menyebabkan kerajaan terpakso melanjutkan PKP selamak duak minggu gik... Andai maseh belum pulih juak, mungkin akan disambung agik, hanya Allah yang tauk... 

Banyak cidak yang ngadu konon ey PKP tuk menyusahkanlah, menyekat pergerakanlah, dan macam-macam agik... Tiap-tiap ari ado jak kes ingkar PKP dilaporkan oleh media massa walaupun pelbagai caro dah dipolah demi memastikan rakyat ngekot dan patuh arahan pihak berkuaso sepanjang berlangsung PKP tuk... Cidak yang entingai yo ingat kerajaan suko-suko jak kah nak melaksanakan PKP tuk? Ingat virus Covid-19 tuk main-main? Aku pun sik pande nak madah apo agik dah dengan manusio-manusio entingai tuk... Arap Allah merik hidayah jak ngan cidak tuk agar sedar yang apo yang kerajaan laksanakan waktu tuk adolah untuk kebaikan kito semuo... 

Bagi aku, PKP tuk seharusnya digunakan sebaik yang mungkin untuk kito meluangkan maso yang ado dengan keluargo yang tercinta... Bukan salu kito dapat meluangkan maso duak puluh empat jam sehari ngan keluargo kedak kinek tuk... Manfaatkan maso yang ado tuk sebaik yang mungkin... Mano yang sebelum tuk rago dengan kejo, contoh ey ujung minggu pun ot, hargai maso tuk dan gunakan untuk bermain ngan anak-anak, mbak cidak berdango, main si napok dan apo-apo jak aktiviti yang boleh dipolah bersamo... 

Mano yang suko masak, masak lah apo jak dimaok kitak orang waktu tuk... Molah penyaram kah, donat kah, apam pisang kah, atau apo jak nak dimasak kitak orang, masak lah sio... Mun orang nganok mala ngepos nak makan jak, kelak pande-pandelah cidak unpren kitak orang... Kitak orang meli barang make duit dirik empun, bukan duit aku... Tapi aku sak aty ngan duak orang tuk, Misah ngan Gita... Mala masak jak kejo ey maso PKP tuk... Abis PKP lak aku ngagak rumah nyo duak lok... Mun nyo duak sik masak nyaman maso yo, ditebalit ku rumah kitak duak... 不 不 不 

Apo yang penting, hargai setiap detik yang ado tuk sebaik mungkin... Jangan penah mengeluh kerana ada cidak yang terpakso bekerjo dan berjauhan dengan keluargo waktu tuk terutama cidak petugas barisan depan yang berjuang memastikan wabak tuk berakhir dan kito dapat hidup seperti biaso selepas semuo tuk berakhir... Semoga semuo petugas barisan hadapan terus cekal dan tabah serto kito samo-samo dapat berjuang dan berdo'o agar wabak tuk berakhir secepat yang mungkin dan mereka yang dijangkiti cepat sembuh seperti sediakala... Amin... 

Wassalam... 

Friday, January 3, 2020

BILA TAMAK MENGUASAI DIRI...


Hari ini sudah masuk hari ketiga di tahun 2020...Terasa cepat masa berlalu...Terasa bagai baru semalam diri ini berada di tahun 2019, dan kini 2020 menjengah tiba...

Tahun ini di tempat kerja mungkin akan ada perubahan kerana pertukaran bos besar...Bos sebelum ini telah tamat kontrak penghujung 2019 yang lalu dan diambil alih oleh bos baru...Apa pun perubahan harus diterima dan setiap tugas yang diamanahkan harus dilaksanakan dengan sebaik yang mungkin...Insya Allah...

Kali ini tiba-tiba terfikir untuk menulis mengenai sikap manusia yang wujud bukan sahaja di dalam drama atau filem tetapi juga di kehidupan dunia nyata, iaitu sifat tamak...Sifat tamak sememangnya salah satu sifat kebanyakan manusia di muka bumi ini...Tidak kisahlah sama ada tamakkan harta, tamakkan perhatian atau apa sahaja perasaan tamak yang boleh wujud dalam diri si penamak (ada ke bahasa tu)...hahaha...

Namun apa yang ingin dibicarakan pada kali ini ialah sifat tamak manusia sehingga sanggup mengorbankan persaudaraan...Sudah acapkali diri ini mendengar ada adik-beradik yang sanggup bergaduh berebutkan harta kekayaan sama ada yang berupa tanah, wang ringgit, emas permata dan sebagainya...Ada yang sanggup melakukan apa sahaja termasuk membunuh (dalam drama lah selalunya, dalam kehidupan sebenar belum lagi saya jumpa...kalau ada pun mungkin membunuh secara tak langsung) asalkan apa yang dihasratkan tercapai...

Tanah, salah satu elemen penting dalam kehidupan seorang manusia, dan kerana elemen inilah banyak yang sanggup mengkhianati sesiapa sahaja termasuk ahli keluarga demi memuaskan nafsu tamak mereka...Ini kerana untuk membina rumah memerlukan tanah, untuk berkebun memerlukan tanah, dan meninggal dunia juga memerlukan tanah untuk dikuburkan, di mana ramai yang lupa mengenai perkara ini...

Ada adik-beradik yang berebut tanah pusaka ketika orang tua sudah tiada, ada yang berebut tanah untuk dijual kembali demi mendapatkan wang, dan ada juga yang berebut tanah kerana memang hobinya yang sentiasa tamak dan terlalu mengejar harta duniawi hingga mereka lupa bahawa setiap apa yang mereka lakukan di dunia ini akan dikira dan ditimbang walaupun sebesar zarah...

Harus diingat, kita hanya musafir yang didatangkan sementara di bumi Allah ini...Tiada apa yang kekal kecuali Allah...Bersyukurlah dengan apa yang ada...Jika inginkan kekayaan, berusahalah dengan mencari rezeki di jalan yang diredhai Allah, bukan senang dengan penderitaan orang lain...Ingatlah bahawa doa insan teraniaya tiada hijab...Jangan nanti belum dihisab di akhirat, di dunia sudah menderita kerana doa-doa mereka yang teraniaya yang Allah kabulkan...

Hiduplah dengan menghargai setiap nikmat yang Allah berikan, sama ada nikmat yang kecil apatah lagi nikmat yang besar...Cubalah untuk hidup dengan bersyukur dengan apa yang ada, insya Allah ketamakan tidak akan wujud dalam hidup kita...

Wassalam...

Wednesday, January 1, 2020

Selamat Tinggal 2019...

Alhamdulillah... Syukur ke hadrat Allah S. W. T. kerana masih diberikan peluang bernafas dan merasai kehadiran tahun baru 2020 ini... Pejam celik, pejam celik, akhirnya tahun 2019 telah pergi dan disambung dengan kehadiran tahun 2020...
Banyak kisah yang telah terjadi sepanjang tahun 2019 yang lalu... Ada suka, duka, sedih, manis, pedih, gembira dan sebagainya... Begitu juga dengan kehidupan diri ini, yang telah diuji dengan dugaan yang amat berat untuk ditanggung oleh sesiapa sahaja yang bergelar ibu atau ayah, apabila permata hati tercinta jatuh sakit dan dimasukkan ke hospital lebih dua minggu... Syukur kepada Allah S.W.T. yang telah menyembuhkan anakanda tercinta walaupun doktor sendiri tidak memberikan sebarang harapan untuk anakanda tercinta sembuh kembali ketika itu... Terima kasih Ya Allah kerana mengembalikan kesihatan Puteri kami seperti sedia kala... 
Kisah yang terjadi di tahun 2019 telahpun menjadi sejarah... Kini yang penting ialah untuk memperbaiki diri ini agar menjadi hamba-Nya yang lebih baik, dapat berbakti kepada kedua orang tua, menjadi suami yang terbaik untuk bidadari tercinta dan seterusnya menjadi ayah yang didambakan oleh semua anak-anak di dunia... Hahaha... 不不不
Diharapkan tahun baru ini akan membawakan seribu sinar harapan baru yang penuh kegembiraan serta kebahagiaan untuk diri ini dan keluarga serta memberi kekuatan dan kecekalan andai diuji oleh Allah S.W.T. dengan halangan dan ujian... 
Insya Allah...